Vi har været med til at rekruttere østeuropæisk arbejdskraft siden 2008. I årenes løb er der sket meget med, hvad medarbejderne kræver af arbejdsgiveren.
Her kommer vi med en række gode råd til, hvordan ansættelsen bliver en god oplevelse for alle parter.
I øjeblikket er der mangel på arbejdskraft i Europa også i Østeuropa, hvor vi rekrutterer, og det kræver meget energi at finde og fastholde de rigtige medarbejdere, så det kræver en hel del mere af arbejdsgiveren end tidligere. Det er ikke længere nok, at give arbejde og betale en god løn.
Detaljeret jobbeskrivelse
Giv en meget uddybende beskrivelse af jobbet og krav til medarbejderen. Når du giver en ordre, er det vigtigt for os, at du giver en præcis jobbeskrivelse. Det gør, at vores rekrutteringsafdeling nemmere kan finde et match, som passer dit behov, ligesom vi på den måde undgår misforståelser og utilfredshed.
En god opstart
De medarbejdere, vi udlejer, kommer fra Østeuropa, tusind kilometer fra deres hjem og familie. Nogle af dem kommer fra en by, mens andre kommer fra en gård. I de fleste tilfælde kommer de med fly, hvor de ikke har mulighed for at tage dyne, pude, betræk eller køkkenudstyr med. Du kan hjælpe dem med at få en god start ved at være imødekommende og sørge for, at der er rent og præsentabelt, der hvor de skal bo, og sørge for grundlæggende køkkenudstyr, mv. Der er flere eksempler på, at medarbejdere vender om på hælen over uhumske boligforhold. Tiderne er anderledes end før. De allerfleste af vores vikarer har været i Tyskland og der en endnu større kamp om vikarerne, så hvis man ikke sætter pris på dem et sted, går de videre til næste.
Tålmodighed
Nogle af medarbejderne kan tale engelsk, men sprogkundskaberne i Østeuropa er ikke så gode, så der kan opstå kommunikationsproblemer. Det kan du afhjælpe ved at snakke langsommere og udvise tålmodighed eller måske bruge oversættelses-apps til den daglige kommunikation. Naturligvis er vores dansk-ungarsk talende kundeservicemedarbejdere også klar til at hjælpe. Også til at tolke over telefonen. Det kan også være, at medarbejderen er vant til en anderledes arbejdsstruktur og -proces, så vi vil gerne opfordre dig til at være til stede i starten og sætte medarbejderen godt i gang, så medarbejderen kan udføre arbejdet den rigtig måde.
Prisforventninger
Lønniveauet i Østlandene er steget og efterspørgslen i Vesteuropa er eksploderet. Det er som det er. Vi gør fortsat vores bedste for at rekruttere dygtig arbejdskraft, men vi kan ikke byde vores arbejdere en lavere løn end der bydes i f.eks. Tyskland, så du må regne med højere priser end tidligere.
Men vi gør fortsat vores yderste for at levere dygtig arbejdskraft til konkurrencedygtige priser.